چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ره باغ حضرت زهرا (س) در آستانه بهره‌برداری

  • کد خبر: ۱۰۹۵۶۱
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
ره باغ حضرت زهرا (س) در آستانه بهره‌برداری
با پیشرفت ۹۸ درصدی یکی از مسیر‌های سبز منطقه ثامن مشهد به زودی در اختیار زائران و مجاوران قرار می‌گیرد.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ سال ۱۳۸۴ بود که زمین‌های ره باغ حضرت زهرا (س) تملک شد تا این ره باغ با مساحت بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع به عنوان یکی از مسیر‌های سبز تجهیز شده تشرف به حرم مطهر رضوی، آماده سازی شود و در اختیار زائران و مجاوران قرار گیرد.

زمین این ره باغ سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود و این موضوع گلایه‌های مردمی را -به دلیل گودبرداری و ایجاد فضای وسیع خاکی در محل و بروز مشکلات ایمنی، بهداشتی و چهره نازیبای شهریِ در پی آن- به دنبال داشت، تا اینکه مدیریت شهری نگاه جدی تری به این پروژه انداخت و اهتمام بیشتری برای ایجاد زیر ساخت‌های موجود در منطقه ثامن و تسریع در اجرای فضا‌های عمومی پیش بینی شد.

سال‌ها بلاتکلیفی

از سال۱۳۸۴ تا اواخر سال ۱۳۹۷ این ره باغ که قرار بود به محلی برای آرامش زائران علی ابن موسی الرضا (ع) تبدیل شود به یک کارگاه عمرانی پر از خاک در نزدیک‌ترین نقطه به حرم مطهر رضوی تبدیل شده بود.

در طول چندین سال گذشته نهاد‌های امنیتی و مردم درخواست‌های متعددی از مدیریت شهری برای حل این مشکل داشتند تا اینکه پس از کش و قوس‌های فراوان و پس از انجام طرح‌های پژوهشی و جلسات متعدد کارشناسیِ مهندسی ارزش و همچنین برگزاری یک مسابقه عمومی معماری طراحی ره باغ، طرح‌های برگزیده جمع آوری و پس از برآورد‌های ریالی برای عقد قرارداد اجرای این پروژه با پیمانکار جدید اقدام شد.

ویژگی‌های ره باغ حضرت زهرا (س)

این ره باغ، شارستان رضوی در قطاع سه بولوار شهید شوشتری را از حاشیه میدان امر به معروف و نهی از منکر به ورودی صحن امام حسن مجتبی (ع) حرم مطهر متصل و با رویکرد پیاده مدار، امکان تشرف زائران بارگاه منور رضوی را فراهم می‌کند. برای این پروژه اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

تا تیرماه سال ۱۴۰۰ و تا قبل از آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهری، این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. عملیات اجرایی این پروژه پس از ۱۵ سال از اواخر شهریور سال ۹۹ آغاز شد، اما با اتمام کار مدیریت شهری در دوره گذشته همانند برخی پروژه‌های نیمه تمام به دوره جدید مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد واگذار شد و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در دوره اخیر نیز اتمام و بهره برداری پروژه‌های نیمه تمام بوده است.

با توجه به وسعت زیاد ره باغ اقدامات فنی مختلفی همچون خاک ریزی، زیرسازی، ایجاد کانال جمع آوری آب‌های سطحی، اجرای تأسیسات و شبکه آبرسانی فضای سبز و دیگر موارد به صورت همزمان در دست اجرا قرار گرفت که با توجه به تعدد موارد اجرایی در این سطح کار، در نوع خود بی نظیر است.

حفظ و احیای دو گذر قدیمی

یکی از سیاست‌های مدیریت شهری، افزایش سرانه فضای سبز برای منطقه ثامن است که سابق بر این از فضای سبز کمی برخوردار بود. البته حفظ گذر‌های قدیمی در مجاورت این ره باغ هم یکی دیگر از سیاست‌های مدیریت شهری است.

با توجه به تغییر رویکرد‌ها و اجرای سیاست‌های تعاملی بیشتر در اداره شهر در سطح کلان مدیریت شهری و با در نظر داشتن درخواست‌های عمومی مردم در شهر از مجموعه مدیریت شهری و در راستای اجرای همین برنامه‌ها در منطقه ثامن، دوگذر قدیمی کوچه سیاه آب و کوچه پرنده فروش‌ها (محله کشمیری ها) در احداث این ره باغ حفظ و احیا خواهند شد.

علاوه بر اتصال این معابر فرعی به ره باغ و ایجاد مسیر میان بر و کوتاه‌تر برای تشرف زائران به بارگاه منور رضوی، احداث این ره باغ، رونق و حیات دوباره‌ای به این گذر‌های قدیمی می‌بخشد و در پی آن جان‌بخشی به فعالیت‌های اجتماعی، کسب و کار‌های موجود در حاشیه این معابر و حتی فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در ایام و مناسبت‌های خاص را به دنبال خواهد داشت.

توسعه فضای سبز اطراف حرم

برای بافت اطراف حرم، چند ره باغ در نظر گرفته شده که شامل ره باغ پردیس، سلام، بهشت، حضرت زهرا (س)، ره باغ فردوس، ره باغ رضوان و جنان است؛ ضمن اینکه مدیریت شهری برای بافت اطراف حرم تعریف ۶۴ هزار متر مربع فضای سبز و ره باغ در نظر گرفته است.

اکنون پروژه ره باغ حضرت زهرا (س) با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره برداری قرار دارد تا یکی از وعده‌های مدیریت شهری و شورای ششم برای فراهم کردن شرایط زیارت آسان برای زائران و مجاوران محقق شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->